De ultieme gids voor SEO in 2024
De ultieme gids voor SEO in 2024
SEO is het proces waarbij je jouw online content zo optimaliseert dat zoekmachines zoals Google niet alleen je website vinden, maar deze ook als een topresultaat weergeven voor zoekopdrachten gerelateerd aan jouw diensten of producten. Dit proces is enorm belangrijk, omdat bijna iedereen die online informatie zoekt, start bij een zoekmachine. Veel succes en plezier met het lezen van deze complete SEO-gids!
Onderwerpen:
Wat is SEO?
SEO staat voor ‘Search Engine Optimization’, oftewel zoekmachineoptimalisatie. Het is het proces van het optimaliseren van je website en content om beter gevonden te worden door zoekmachines zoals Google. Door SEO toe te passen, kun je ervoor zorgen dat je site verschijnt bij de zoekresultaten wanneer mensen zoeken naar relevante termen die verband houden met jouw producten, diensten of content.
Waarom is SEO belangrijk?
Waarom zou je je focussen op SEO? Er zijn drie belangrijke redenen die marketeers aantrekken tot zoekmachineoptimalisatie:
- Zoekverkeer is gratis, in tegenstelling tot betaalde advertenties.
- Organisch verkeer is over het algemeen “duurzaam”. Andere mediums zoals sociale media en e-mailmarketing resulteren vaak in verkeerspieken die uiteindelijk verdwijnen.
- SEO biedt de mogelijkheid om enorme publieken te bereiken die je anders niet zou kunnen bereiken. Bijna 4 miljard van de bijna 4,39 miljard internetgebruikers wereldwijd gebruiken Google.
Hoe werkt Google?
Google werkt op twee hoofdmanieren: het crawlen en indexeren. Google gebruikt kleine programma’s, bekend als ‘crawlers’ of ‘spiders’, die automatisch het web doorzoeken. Deze crawlers beginnen bij bekende webpagina’s en volgen de links op deze pagina’s om nieuwe pagina’s te ontdekken. Ze gaan door met het volgen van nieuwe links die ze vinden, waardoor ze continu nieuwe inhoud ontdekken en verzamelen.
Zodra Google’s crawlers informatie hebben verzameld tijdens het crawlen, moet deze informatie georganiseerd worden zodat deze later snel teruggevonden kan worden. Dit proces wordt indexeren genoemd. Google slaat de verzamelde gegevens op in een grote database, de zoekindex genoemd. Deze index is vergelijkbaar met een enorm digitaal archief waarin informatie over elke pagina die ze hebben bezocht is opgeslagen.
Belangrijke factoren in het rankingalgoritme van Google
Het rankingalgoritme van Google gebruikt honderden signalen en wordt jaarlijks vaak aangepast. Niemand weet precies hoe het algoritme werkt, maar Google heeft enkele richtlijnen gegeven. Belangrijke factoren zijn onder meer:
Zoekintentie: Dit vertegenwoordigt de reden achter een zoekopdracht. Google’s doel is om de meest relevante resultaten voor elke zoekopdracht terug te geven.
Gebruiksvriendelijkheid: Dit omvat hoe makkelijk het is voor bezoekers om door je website te navigeren en de gewenste informatie te vinden. Websites die mobielvriendelijk zijn, snel laden en een logische structuur hebben, bieden een betere gebruikservaring, wat een positief effect heeft op de ranking. Google waardeert websites die een aangename gebruikservaring bieden, omdat dit de tevredenheid van de gebruiker vergroot.
Diepte van de inhoud: Hoewel zoekmachines tekst niet kunnen lezen zoals mensen dat doen, heeft Google technologie ontwikkeld om inhoud tot op zekere hoogte te begrijpen. Het is jouw taak als contentmaker om context te bieden over het onderwerp.
Backlinks: Links van de ene website naar een andere. Als prominente websites linken naar een pagina, beschouwt Google dit als een teken van vertrouwen.
Starten met SEO in vier stappen
Om het makkelijk te maken hebben we deze gids opgedeeld in 4 stappen.
Keyword Research (Zoekwoordonderzoek): Hier leer je hoe je effectieve keywords kunt vinden die relevant kunnen zijn voor jouw bedrijf.
On-Page SEO: Deze module behandelt hoe je jouw pagina’s optimaliseert om te ranken voor de gekozen keywords.
Link Building: Dit is een belangrijk aspect van SEO, aangezien backlinks van andere websites kunnen bijdragen aan hogere posities in zoekmachines.
Technische SEO: We sluiten af met de basis van technische SEO. Dat is het optimaliseren van je website zodat zoekmachines je pagina’s kunnen vinden, begrijpen en indexeren.
Deel 1: Keywords
Wat zijn keywords?
Keywords, ook wel zoekwoorden, in de context van SEO, zijn simpelweg woorden en zinnen die mensen in zoekmachines typen om te vinden wat ze zoeken. Bijvoorbeeld, als je op zoek bent naar hardloopschoenen, zoek je misschien op zoekwoorden zoals ‘heren hardloopschoenen’ of gewoon ‘hardloopschoenen’. Keywords zijn cruciaal in SEO, omdat ze de basis vormen van zoekmachineoptimalisatie. Het basisdoel van SEO is om je pagina’s te rangschikken voor trefwoorden die je doelgroep of klanten zoeken. Als je niet rankt voor trefwoorden die daadwerkelijk worden gezocht, dan zijn je SEO-inspanningen vrijwel zinloos.
Hoe doe je zoekwoordenonderzoek?
Zoekwoordenonderzoek is het proces van het vinden van zoekwoorden die mensen invoeren in zoekmachines. De stappen van dit onderzoek zullen we in detail met je doorlopen!
Hoe kies je effectieve zoekwoorden?
Laten we kijken naar hoe je zoekwoorden kunt kiezen die de moeite waard zijn om op te richten. De eerste stap is om te controleren of je trefwoord zoekvraag heeft. Zoekvraag vertegenwoordigt het volume van maandelijkse zoekopdrachten voor een trefwoord. Dit is meetbaar met een statistiek die we zoekvolume noemen. Je kunt het zoekvolume voor een trefwoord vinden met diverse tools, zoals Ubersuggest, Ahrefs of Semrush. Vaak kun je dan ook de keyword difficulty zien, ook wel KD, dit is een statistiek die laat zien hoe moeilijk het is om organisch voor een zoekwoord te ranken. Heb je een kleine website, pas dan op voor zoekwoorden met een hele hoge KD, de kans dat je daarvoor rankt is zeer klein.
Het is echter belangrijk om te weten dat zoekvolume soms misleidend kan zijn. Tools hebben veelal wel redelijk accurate data, maar het kan zeker voorkomen dat er kansen liggen bij zoektermen die volgens deze tools niet vaak bezocht worden.
De waarde van het zoekwoord voor jouw bedrijf
Ga altijd na of een zoekwoord waarde heeft voor jouw bedrijf. Focus op onderwerpen die relevant zijn.
Focus op de zoekintentie
Zoekintentie vertegenwoordigt de reden achter de zoekopdracht van een gebruiker. Om dit te bepalen, kijken we naar de pagina’s die het hoogst scoren voor het zoekwoord waarvoor we willen ranken. Stel je hebt een blog over fitness en je wilt ranken voor het woord ‘hardloopschoenen’. Je zoekt op hardloopschoenen en je ziet eigenlijk alleen maar e-commerces websites, dit geeft aan dat de intentie van de zoeker waarschijnlijk is om te kopen.
Tenzij je daadwerkelijk kunt voldoen aan de intentie van de zoeker, is het onwaarschijnlijk dat je hoog zult ranken voor deze zoekopdracht.
Keyword Difficulty, kan jij ranken voor een keyword?
Een zoekwoord kan een hoog zoekvolume hebben, maar hier heb je niks aan als je niet in de nabije toekomst voor het zoekwoord kunt ranken. De statistiek Keyword Difficulty, ofwel KD, geeft de moeilijkheidsgraad van een zoekwoord aan. Hoe hoger de KD hoe moeilijker het is om op een zoekwoord te ranken, dit komt voor als er veel concurrentie is door bijvoorbeeld domeinen met hoge autoriteit. We zullen hier later dieper op ingaan.
De balans vinden
Bij het daadwerkelijk kiezen van zoekwoorden komt het neer op het vinden van een balans in de genoemde punten. Je moet jezelf afvragen of het onderwerp voldoende verkeer genereert en zakelijke waarde heeft om de inspanning waard te zijn. Dit is de vraag die je moet stellen voordat je pagina’s maakt met de intentie om te ranken in zoekresultaten. We zullen in deze blog nog dieper op deze punten ingaan, zodat je straks helemaal weet wat alles inhoudt en hoe je een goede overweging maakt.
Hoe doe je onderzoek naar de zoekintentie?
Zoals eerder besproken, als je de zoekintentie van je doelgroep niet kunt matchen, is de kans klein dat je voor je gekozen zoekwoorden zult ranken. Zoekintentie vertegenwoordigt de reden achter de zoekopdracht van iemand en het matchen van deze zoekintentie is essentieel om aan zoekmachines te tonen dat jouw pagina hun doel vervult om de meest relevante resultaten te leveren voor elke gegeven zoekopdracht.
Hoewel het misschien lijkt alsof je Google tevreden probeert te stellen, leer je eigenlijk wat je moet doen om aan de intentie van een zoeker te voldoen
Hoe identificeer je de zoekintentie?
Het identificeren van zoekintentie is meestal vrij eenvoudig. Je hoeft alleen maar te zoeken op het zoekwoord waarvoor je wilt ranken en vervolgens de topposities te bekijken. Deze topresultaten zijn een uitstekende indicatie om de zoekintentie te begrijpen, omdat Google waarschijnlijk beter dan wie dan ook begrijpt wat zoekers willen. Om dit proces te vereenvoudigen, hebben we een simpele formule bestaande uit 3 punten.
- Inhoudstype: Welk type pagina’s rankt hoog voor de zoekopdracht? Dit kan variëren van blogposts tot productcategoriepagina’s en landingspagina’s. Bijvoorbeeld, als het dominante type pagina voor ‘beste smartphones’ voornamelijk blogposts zijn, geeft dit aan wat het meest relevant is voor die zoekterm.
- Contentvorm: Dit verwijst naar de structuur of het format van de inhoud. Bij blogposts kan dit bijvoorbeeld een handleiding zijn, een stap-voor-stap gids, een lijst (zoals een top 10-lijst) of een opiniestuk. Terug naar het voorbeeld van de smartphones, zie je enorm veel top 10 lijsten.
- Invalshoek van de inhoud: Dit is het unieke aspect van de inhoud dat bezoekers trekt. Waarom zou iemand op jouw zoekresultaat klikken? Enkele voorbeelden zijn bijvoorbeeld een artikel specifiek gericht op beginners, voor e-commerce website kan het gaan om de beste deals en ga zo maar door.
Hoe vind je zoekwoorden voor jouw website?
Zoekwoordenonderzoek is het proces waarbij je zoekwoorden vindt die mensen intypen in zoekmachines. Dit proces kan grofweg worden verdeeld in twee stappen: het maken van zoekwoordideeën en het bekijken of die trefwoorden de moeite waard zijn.
Om zoekwoordideeën te vinden voor je website, kun je het beste een keyword research tool gebruiken. Deze tools geven je informatie over zoekwoorden, zoals zoekvolume, moeilijkheidsgraad en andere SEO-metrics. Ze moeten je ook helpen om potentiële onderwerpen te ontdekken die de moeite waard zijn om je op te richten. Er zijn veel tools beschikbaar denk hierbij aan: Ubersuggest, Ahrefs, Semrush en meer.
Voor mensen die momenteel geen SEO-software kunnen aanschaffen, is er ook een gratis tool genaamd Keywordtool.io
Het opstellen van een lijst met ‘basiszoekwoorden’
De eerste stap is het bedenken van een lijst met basiszoekwoorden, die gerelateerd zijn aan je niche. Verkoop je schoenen dan zijn basistrefwoorden dus: schoenen, sneakers, hardloopschoenen et cetera.
Wanneer je je basiszoekwoord intypt in een tool, heb je vaak meerdere resultaten:
Broad match: Trefwoorden die elke variatie van je basiswoord bevatten, met de woorden in willekeurige volgorde
Phrase match: Trefwoorden die je exacte basiswoord bevatten, met de woorden in willekeurige volgorde
Exact match: Trefwoorden die je exacte basiswoord bevatten, met de woorden in de gespecificeerde volgorde
Gerelateerd: Trefwoorden die vergelijkbare zoekresultaten genereren als je basiszoekwoord (dit is dus handig om ideeën op te doen!)
Andere ideeën om zoekwoorden te ontdekken
- Gebruik automatische suggesties van Google:
- Gebruik het kopje Gerelateerde zoekopdrachten:
Hoe kies je de juiste zoekwoorden?
Je ziet nu hoogstwaarschijnlijk veel te veel zoekwoorden die je zou kunnen gebruiken. De dingen waar we naar zoeken bij het kiezen van trefwoorden zijn:
1) trefwoorden die zoekvraag hebben
2) Trefwoorden die relevant zijn
3) je moet kunnen voldoen aan de zoekintentie
4) Je wilt weten hoe moeilijk het zal zijn om bovenaan Google te ranken voor dat trefwoord.
Kijk naar je concurrentie!
Een nadeel van het gebruik van keyword research tools is dat de lijst met zoekwoordideeën meestal beperkt is tot woorden en zinnen die je basiswoorden bevatten. Maar hoe vind je dan andere zoekwoorden? De beste manier om deze trefwoorden te vinden is door te kijken naar pagina’s die de meeste zoekverkeer naar de websites van je concurrenten sturen.
Met deze methodes zou er absoluut geen tekort moeten zijn aan ideeën voor je zoekwoorden. De vraag is nu: is het reëel dat je gaat ranken voor deze zoektermen?
Het begrijpen van keyword difficulty
Bij het ranken in Google moet je begrijpen tegen wie je het opneemt voordat je een zoekwoord target. Anders zou je een strijd kunnen aangaan die je niet kunt winnen vanuit een SEO-perspectief. Concurrenten zijn pagina’s en websites die bovenaan in Google staan voor jouw doeltrefwoorden. Dit betekent dat je concurrenten voor elk trefwoord dat je target anders kunnen zijn.
Er zijn drie hoofdzaken die je moet overwegen voordat je besluit de strijd aan te gaan:
Zoekintentie: Dit is de reden achter de zoekopdrachten van mensen. Kijk naar de SERP (zoekmachine resultatenpagina) en vraag jezelf af of sommige van de hoogst rankende pagina’s de zoekintentie niet nauwkeurig matchen. Soms kun je je focussen op longtailzoekwoorden, deze zoekwoorden zijn een stuk specifieker. In plaats van “beste smartphonehoesjes” focus jij jouw artikel op de term “beste smartphonehoesjes voor Iphone 15”. Aangezien dit specifieker is, sluit de zoekintentie waarschijnlijk beter aan.
Metrics van de toppagina’s en websites: Je hebt een SEO-tool nodig om belangrijke metrieken (metrics), zoals backlinks, van de toppagina’s te zien. Backlinks zijn links van een andere website die naar een pagina verwijzen. Als er veel kwalitatieve links van andere websites naar de pagina van jouw concurrent verwijzen, wordt het lastig om te ranken voor dat zoekwoord. De vraag is dan: kan ik meer kwalitatieve backlinks krijgen dan de toppagina’s?
Domeinautoriteit: Domeinautoriteit, ook wel DR, is een van de meest belangrijke factoren uit Google. Dit heeft betrekking tot het backlinkprofiel van een website. Over het algemeen gesproken, zou je moeten mikken op trefwoorden waarbij de DR van je eigen website zich in een vergelijkbaar bereik bevindt als de top rankende pagina’s, of op zijn minst zou één van de top rankende pagina’s in hetzelfde bereik als jouw website moeten zijn.
Je kunt DR checken met de volgende tool: https://moz.com/domain-analysis
Topical authority van de top-ranking websites: Google wil pagina’s ranken van gezaghebbende bronnen en dit gaat verder dan alleen backlinks. Dit betekent dat sites met een expertise over een bepaald onderwerp een website met een veel krachtiger backlinkprofiel kan verslaan! Maak jij alleen maar blogs over hardloopschoenen, wordt je een autoriteit over dit onderwerp.
Het begrijpen van de keyword difficulty om in Google te ranken belangrijke vaardigheid voor jouw succes in zoekmachineoptimalisatie. Waarom? Omdat het de eerste stap is naar het behalen van voorspelbare resultaten.
Als je eenmaal weet wat nodig is om voor te blijven op je concurrentie, komt alles neer op uitvoering.
En daar gaan we het nu over hebben!
Deel 2: On-page SEO
Wat is on-page SEO?
On-page SEO is simpelweg het optimaliseren van webpagina’s om hoger te scoren in zoekmachines. Dit proces richt zich vooral op het optimaliseren van pagina’s voor zoekintentie. On-page optimalisaties omvatten ook het creëren en optimaliseren van HTML-tags zoals titels en meta-beschrijvingen.
Misvattingen over on-page SEO
Als je al bekend bent met on-page SEO, heb je waarschijnlijk tegenstrijdig advies gehoord. Veel oude tactieken worden nog steeds aanbevolen, terwijl Google hier veel te slim voor is geworden. Hier zijn enkele onwaarheden om je te helpen door de ruis heen te navigeren:
- On-page SEO gaat niet over het proppen van exacte zoekwoorden in je tekst: Het was vroeger gebruikelijk om het exacte zoekwoord waarvoor je wilde ranken in je teksten te proppen. Als je bijvoorbeeld hoog wilde scoren voor “fietsenwinkel Amsterdam”, zou je proberen dit zoekwoord heel vaak in de tekst te gebruiken, zelfs als dat ten koste ging van natuurlijke zinsopbouw. Tegenwoordig herkent Google echter ook synoniemen, gerelateerde termen en natuurlijke taal. Het onnodig volproppen van zoekwoorden is helaas nog steeds iets wat veel gebeurt, maar dit kan de leesbaarheid verminderen en leidt vaak tot een negatieve gebruikerservaring, wat in strijd is met de doelen van on-page SEO.
Voorbeeld keyword stuffing: Ben je op zoek naar een fietsenwinkel Amsterdam? Fietsenwinkel Amsterdam heeft de beste fietsen. Bij Fietsenwinkel Amsterdam kun je terecht voor alle soorten fietsen. Fietsenwinkel Amsterdam biedt ook reparaties. Bezoek Fietsenwinkel Amsterdam voor de beste deals!
Niet echt fijn om te lezen hé?
- On-page SEO is niet het gebruiken van een minimaal aantal woorden: Natuurlijk is het belangrijk dat Google begrijpt waar je pagina over gaat, maar er staan ook pagina’s met maar 500 woorden op topposities van Google. Het gaat vooral om de waarde die je biedt.
- On-page SEO is ook niet je zoekwoord een specifiek aantal keer laten terugkomen: De gemiddelde pagina in de top 10 resultaten rankt gemiddeld voor 1000 verschillende zoektermen. Stel je voor dat je al die zoekwoorden minstens 3 keer zou moeten laten terugkomen in je tekst. Dat zou onnodig zijn en echte horror voor de gebruiksvriendelijkheid.
Wat is on-page SEO wel?
On-page SEO is de magie van het optimaliseren van webpagina’s om hoger te scoren in zoekmachines en dit draait vooral om het optimaliseren van pagina’s voor zoekintentie. Het doel van je pagina’s moet zijn om de intentie van de zoeker te bevredigen. Zoekintentie hebben we eerder in deze blog al besproken, voel je vrij om dit terug te lezen. In de content is het dus belangrijk om aan de verwachting van de bezoeker te voldoen. Verder is het belangrijk dat je aandacht besteed aan: titels, tussenkopjes, interne links, leesbaarheid en natuurlijk de inhoud zelf optimaliseren. We gaan hier uiteraard weer verder op in.
Hoe optimaliseer je je pagina voor zoekwoorden?
Om te ranken voor een heleboel trefwoorden en een hoop zoekverkeer te genereren, heb je twee dingen nodig: een pagina die geoptimaliseerd is om te ranken en backlinks. Natuurlijk heb je in het begin nog geen tot weinig backlinks en dat is ook niet erg, focus je dan eerst op zoektermen met minder concurrentie.
Hoewel de inhoud het belangrijkste deel is, zijn er ook een paar meer technische on-page optimalisaties die je zou moeten doen:
- Zoekwoord in de titel: Uiteraard zou het belangrijkste zoekwoord in de titel van je pagina of blog moeten voorkomen.
- Gebruik een logische url-slug: Korte en beschrijvende URL’s helpen mensen onmiddellijk te begrijpen waar de pagina over gaat voordat ze deze bezoeken en heeft een positieve werking op je ranking. Een goede slug is bijvoorbeeld: nl/beste-hardloopschoenen-heren en niet website.nl/index.php/ blogpost12345
Deze slug bevat geen beschrijvende woorden of zoekwoorden die aangeven waar de pagina over gaat. Het is onduidelijk voor zowel gebruikers als zoekmachines, wat kan leiden tot minder klikken en een lagere zoekmachine ranking.
- Metaomschrijving: De metaomschrijving is HTML-code die bedoeld is om je pagina kort samen te vatten en zoekmachines gebruiken deze tekst vaak direct binnen de SERP. Voor zover we weten is dit niet een direct ranking signaal voor Google, maar het kan wel de CTR verbeteren, wat wel weer een signaal is.
- Toevoegen van interne links naar en van je pagina’s: Interne links zijn links van de ene pagina op dezelfde domein naar een andere. Een voorbeeld: je plaatst vanuit je blog over hardloopschoenen voor heren, ook een link naar de blog voor dames. Ze zijn zeer krachtig omdat ze linkautoriteit naar andere relevante pagina’s kunnen doorgeven en ze helpen ook zoekmachines om de inhoud van een pagina beter te begrijpen.
Deel 3: Linkbuilding
Wat is linkbuilding en waarom is het belangrijk?
Wat is linkbuilding eigenlijk? Kort gezegd, is dit een proces waarbij je andere websites laat linken naar een pagina op je eigen site. Deze links worden backlinks genoemd. Het concept klinkt dus vrij simpel, maar het proces is vaak vrij lastig. Er zijn een hoop dingen waar je de mist in kan gaan en hoe zorg je eigenlijk dat je backlinks krijgt?
Als je een bericht zou ontvangen van een willekeurig iemand die vraagt om naar hun artikel te linken, zou je dit dan zomaar doen?
Maar stel je nu voor dat iemand die je al lang volgt je vraagt om een link. Je kent deze persoon, hebt indirecte hulp gehad en gebruikt bijvoorbeeld al jaren hun producten. De kans dat je op zo’n verzoek ingaat, is al veel groter.
En als laatste: iemand die je persoonlijk geholpen heeft, heeft een artikel geschreven en vraagt of jij ernaar wilt linken, de kans dat je dit gaat doen is bijna zeker. Linkbuilding heeft dus veel met het opbouwen van relaties te maken.
Het gaat niet alleen om links vragen, maar om het opbouwen van relaties met relevante website-eigenaren die jouw content willen linken omdat het ook hun content verrijkt.
Waarom is linkbuilding de moeite waard? Backlinks zijn cruciaal voor zoekmachines zoals Google om webpagina’s te rangschikken. Als je wilt scoren op competitieve zoektermen die het meest waardevol kunnen zijn voor je bedrijf zal je écht iets met backlinks moeten gaan doen.
Hoe krijg je backlinks naar je website?
De beste manier om backlinks naar je website te krijgen is door goede inhoud te maken die anderen nuttig vinden en willen delen of vermelden op hun eigen sites, of door relaties op te bouwen met andere website-eigenaren en hen te overtuigen om naar jou te linken. Dit kun je bijvoorbeeld te doen door e-mails te sturen naar deze website-eigenaren.
Je kunt backlinks ook kopen, je betaalt andere website-eigenaren om een link naar jouw website te plaatsen. Dit is echter niet aan te raden omdat het tegen de regels van zoekmachines kan ingaan en risico’s met zich meebrengt. Soms wordt jouw link geplaatst op website waar veel spam op voorkomt en dit leidt tot een lage kwaliteit van je backlinkprofiel.
Ten slotte kun je ook zelf voor backlinks zorgen. Je voegt zelf links toe op andere websites die naar jouw website verwijzen, bijvoorbeeld door je website in online directories te plaatsen of door reacties te plaatsen op blogs. Deze links voegen vaak weinig waarde toe en hebben nauwelijks effect.
Over het algemeen geldt: hoe moeilijker het is om een link te verkrijgen, hoe waardevoller deze zal zijn.
Wat maakt een backlink goed?
Niet alle backlinks hebben dezelfde waarde voor je website. Als je forums volspamt met links naar je site, heeft dit weinig waarde. Maar als je een link krijgt van een populaire site, dan weegt dit veel zwaarder. Het is dus geen spelletje van kwantiteit, maar de kwaliteit van de links is juist belangrijk.
Om een goede backlink te krijgen naar je website, zijn er een paar belangrijke punten waar je op moet letten:
Relevantie: De link moet afkomstig zijn van een website die gerelateerd is aan jouw onderwerp. Bijvoorbeeld, als je een website hebt over tuinieren, dan is een link van een tuinblog veel waardevoller dan een link van een site over auto’s.
Autoriteit: Een link van een bekende en gerespecteerde website heeft meer waarde. Het is alsof je een aanbeveling krijgt van een expert in jouw veld.
De opbouw van de link: Dit omvat waar de link op de pagina staat en de woorden die gebruikt worden om naar jouw site te linken. Een link die midden in een artikel staat met relevante tekst eromheen is beter dan een link die helemaal onderaan de pagina staat.
Type link: Links die Google mag volgen (“follow” links) zijn nuttiger voor je SEO dan links die dat niet mogen (“nofollow” links).
De hyperlink zelf: Dit omvat de bestemmings-URL, de ankertekst en de ‘rel’-attributen van de link. De ankertekst helpt Google te begrijpen waar de pagina over gaat, maar het is belangrijk dat deze natuurlijk blijft en niet over-geoptimaliseerd is met zoekwoorden.
Voorbeeld: Wanneer je wilt ranken voor Fietsenwinkel Amsterdam en je hebt enorm veel backlinks met de linktekst (rel-attribute) “Fietsenwinkel Amsterdam” dan komt dit over als spam.
Maken van deelbare content
Voor het opbouwen van links zijn meerdere methodes. Als je net begint met linkbuilding, hoef je het niet te ingewikkeld te maken. Begin simpelweg met het maken van interessante content die mensen graag willen delen. Denk aan informatieve artikelen, leuke video’s of nuttige infographics. Als je content goed is, zullen anderen het vanzelf willen delen en linken naar je website.
Gastblogs schrijven
Een andere goede manier om aan linkbuilding te doen is door gastblogs te schrijven. Dit betekent dat je een artikel schrijft voor een andere website in jouw vakgebied. Zo krijg je niet alleen een linkje terug, maar bouw je ook aan je reputatie als expert.
Actief zoeken naar linkmogelijkheden
Een van de beste manieren om links op te bouwen is zoeken naar relevante websites die mogelijk willen linken naar jouw site. Je verfijnt de resultaten of ze daadwerkelijk interessant zijn. De laatste stap is het sturen van e-mails naar deze websites om te vragen of ze een link naar jou willen plaatsen. Belangrijk hier is vaak de waarde-uitwisseling, waarom zou iemand naar je website linken? Dit kan zijn omdat het hun eigen content aanvult, biedt dus waarde voordat je vraagt om een link.
Deel 4: Technische SEO
Technische SEO draait om het optimaliseren van je website zodat zoekmachines je pagina’s kunnen vinden, begrijpen en indexeren. Het is belangrijk omdat als zoekmachines je pagina’s niet goed kunnen benaderen of indexeren, je website minder goed vindbaar is.
Om veelvoorkomende fouten te vermijden, zoals het onbedoeld verwijderen van je site uit de index van Google, zullen we vier belangrijke punten bespreken.
1. De No-Index Meta Tag
De ‘no-index’ meta tag is een stukje code dat aan je pagina’s kan worden toegevoegd om zoekmachines te vertellen deze niet in hun index op te nemen. Dit gebeurt vaak tijdens de ontwerpfase van een website, wanneer een designbureau een subdomein gebruikt om de site te bouwen. Het is cruciaal dat deze tag verwijderd wordt nadat de site live gaat, anders worden je pagina’s niet geïndexeerd door zoekmachines.
2. Het Robots.txt bestand
Een robots.txt bestand is een klein tekstbestandje dat op een website staat. Het vertelt zoekmachines, zoals Google, welke delen van de website ze wel en niet mogen bekijken. Als je bijvoorbeeld niet wilt dat bepaalde pagina’s in Google verschijnen, kun je dat in het robots.txt bestand zetten. Vaak kun je het bestand vinden op: jouwdomein.nl/robots.txt
Eigenlijk geef je zoekmachines een soort van instructies, dit zijn de twee belangrijkste aspecten van het bestand:
User-agent: Dit vertelt voor welke zoekmachine de regel geldt. Bijvoorbeeld, als je schrijft User-agent: Googlebot, dan gelden de regels specifiek voor Google’s zoekmachine robot. Als je User-agent: * gebruikt, dan gelden de regels voor alle zoekmachines.
Disallow: Dit gebruik je om aan te geven welke delen van de website niet bezocht mogen worden door zoekmachines. Bijvoorbeeld, Disallow: /private zegt dat de map genaamd ‘private’ niet door zoekmachines bezocht mag worden.
Als je site niet geïndexeerd wordt, moet je de robots.txt altijd checken. Deze kan namelijk zo ingesteld staan dat zoekmachines geen van je pagina’s mogen crawlen.
3. Sitemaps
Sitemaps zijn meestal XML-bestanden die belangrijke URL’s op je website opsommen, zoals pagina’s, afbeeldingen, video’s en andere bestanden. Ze helpen zoekmachines zoals Google om je site beter te crawlen. Als je een CMS zoals WordPress gebruikt, zijn er plugins zoals Yoast en Rank Math die automatisch sitemaps voor je genereren.
Een sitemap, kan je eigenlijk zien als de inhoudsopgave van een boek. Het bevat links naar alle pagina’s van een website.
4. Redirects en Canonical tags
Wanneer je een website beheert, is het belangrijk om ervoor te zorgen dat zowel bezoekers als zoekmachines gemakkelijk op de juiste pagina’s terechtkomen. Dit kan soms lastig zijn, vooral als pagina’s verhuizen of als er meerdere pagina’s met vergelijkbare inhoud bestaan. Om deze situaties aan te pakken, kun je gebruik maken van redirects en canonical tags.
Wat is een redirect?
Stel je voor dat je een winkel hebt verhuisd naar een nieuwe locatie. Je zou een bord op de oude locatie plaatsen die klanten vertelt dat je verhuisd bent, zodat ze naar de nieuwe locatie kunnen gaan. Een redirect op het internet werkt op een vergelijkbare manier. Als je de URL van een webpagina verandert, gebruik je een redirect om bezoekers en zoekmachines automatisch door te sturen van de oude URL naar de nieuwe. Dit helpt om ervoor te zorgen dat mensen altijd de meest actuele en relevante pagina vinden.
Wat is een canonical tag?
Soms heb je meerdere webpagina’s die vergelijkbare of identieke inhoud hebben (bijvoorbeeld een productpagina die toegankelijk is via verschillende URLs). Dit kan verwarrend zijn voor zoekmachines, omdat ze niet zeker weten welke versie van de pagina ze moeten tonen in zoekresultaten. Een canonical tag is een stukje code dat je toevoegt aan de HTML van deze webpagina’s. Het vertelt zoekmachines welke versie van de pagina de belangrijkste is, zodat ze weten welke URL ze moeten weergeven in de zoekresultaten. Dit helpt om problemen met dubbele content te voorkomen.
De basisprincipes van technische SEO
Om ervoor te zorgen dat je website goed kan ranken, moet je zorgen dat de “motor” van je website goed werkt. Met technische SEO houdt je je website gezond. Hiervoor zijn de volgende punten belangrijk.
Structuur van de website
Het is essentieel dat de structuur van je website logisch is opgezet, vergelijkbaar met een mindmap. Aan de top heb je de homepagina. Van daaruit breiden hoofdonderwerpen zich uit, zoals jouw dienstenpagina, je blog en de ‘over ons’-pagina. Deze hoofdonderwerpen vertakken verder naar andere subpagina’s. Deze vertakkingen, of interne links, helpen zoekmachines om de relatie tussen de pagina’s te begrijpen en je pagina’s efficiënter te crawlen.
Laadsnelheid van pagina’s
Sinds 2010 is de snelheid waarmee pagina’s laden een bekende rankingfactor voor de zoekresultaten op PC en vanaf 2018 geldt dit ook voor mobiele zoekresultaten. Hoewel het niet nodig is om geobsedeerd te zijn door elke milliseconde, is het belangrijk om trage laadtijden te vermijden. Er zijn twee basistaken die elke website zou moeten uitvoeren: het cachen van de inhoud van de website en het comprimeren van afbeeldingen. Dit helpt je website sneller en efficiënter te laden.
Regelmatige website audits
Het is belangrijk om regelmatig je website te controleren op potentiële SEO-fouten. Dit kan variëren van kapotte links tot problemen met dubbele content. Regelmatige audits van je website kunnen helpen om deze problemen op te sporen en te corrigeren.
Wil je gratis en vrijblijvend een scan van je website ontvangen?
Afsluiting:
Zo, dat was een behoorlijk diepe duik in de wereld van SEO, hé? We hebben alle belangrijke aspecten behandeld: van het kiezen van de juiste zoekwoorden en het optimaliseren van je on-page SEO tot het bouwen van waardevolle backlinks en het finetunen van de technische onderdelen van je site. Vergeet niet dat SEO een doorlopend proces is. Zoekmachines veranderen voortdurend, dus blijf op de hoogte. De beloning? Een sterkere online zichtbaarheid en een groeiende stroom van bezoekers naar je site.
Kom je er niet uit?
Marketing Hunters is gespecialiseerd in SEO en helpt je graag op weg! Neem gerust eens contact met ons op.